fbpx
Ik ben de hele ochtend al bezig mezelf te overtuigen waarom het geen goed idee is om dit onderwerp in deze blogpost te gebruiken. Want, toegeven dat ik regelmatig een sterk gevoel van falen ervaar is toch weer falen. Ondanks deze gedachten heb ik besloten om het onderwerp wel aan te snijden omdat ik vast niet de enige ben die dit gevoel goed kent.

Het gevoel van falen

De laatste maanden zijn uitdagend geweest op het gebied van inschrijvingen voor geplande trainingen en workshops. Ik heb een tweetal geplande dagen/weekenden moeten annuleren door tegenvallende aanmeldingen. Dat triggerde bij mij dat innerlijke stemmetje die zei: “zie je wel, het heeft geen zin”, “dit kan je niet, waar ben je mee bezig?!”, “je bent een ‘loser’” en “anderen kunnen dit beter dan jou dus laat het lekker aan hen over”. Om vervolgens weer een gevoel van falen te ervaren dat ik überhaupt deze gedachten heb, want, ik ben tenslotte een NLP-trainer en ik zou hier toch allang vanaf moeten zijn!

Falen bestaat niet, er is enkel feedback

NLP kent enkele vooronderstellingen en eentje luidt zoals hierboven omschreven. Deze vooronderstelling zegt: kijk op een andere manier naar datgene wat je “falen” noemt. In mijn geval: ja er waren onvoldoende inschrijvingen. Dat is een feit. Dat zegt niks over mij en zegt ook niks over gefaald hebben. Er kunnen allerlei factoren zijn geweest waarom er onvoldoende inschrijvingen waren. Misschien was het onvoldoende bekend en had ik meer aan promotie moeten doen, misschien kwamen de data niet goed uit, misschien was het format niet wat mensen zoeken. De feedback is dus om te ontdekken wat ik een volgende keer kan veranderen waardoor er wel meer inschrijvingen zijn. Al doende leert men en dat is in dit geval niet anders.

Falen bestaat eigenlijk niet

Falen… wat is dat eigenlijk? Geen idee. Er bestaat geen universele scheidsrechter die je aangeeft of je wel of niet gefaald hebt. Het is maar een idee in ons hoofd, een concept, een gevoel ook. Wat wel bestaat is dat iets niet lukt of niet gaat zoals we hadden gehoopt. Wij maken er vervolgens zelf een verhaal van dat we gefaald hebben. Misschien is het daarom tijd om het hele idee van falen naar ons innerlijk museum van oude ideeën te verplaatsen? Dat zou wel eens een heleboel onnodige stress kunnen voorkomen.

Positieve intentie

Wat ook kan helpen is om je gevoel van falen als boodschapper te zien. Het heeft een positieve intentie. Grote kans dat het gevoel je wil motiveren om het een volgende keer beter te doen. Op zich is daar niks mis mee. Zie wat niet gelukt is als informatie om je koers mee aan te passen.
Is het gevoel van falen sterker dan nodig is, dan kan je stranden met waar je mee bezig bent, waardoor je in een spiraal terecht komt van de “selffulfilling prophecy” waarbij je steeds maar aan jezelf bewijst dat je “faalt”. Daar heb je niks aan. Dus erken de positieve intentie van het gevoel van falen en hou het verhaal dat je eromheen maakt vooral klein.

Van wie is dat stemmetje eigenlijk?

We worden als mens o.a. gevormd door onze omgeving tijdens pakweg de eerste zeven levensjaren. Onze hersenen werken als een spons en nemen alles in ons op wat er gebeurt, wat we zien, wat we hoeren en wat we voelen. Dat betekent dat de volwassenen die een belangrijke rol speelden in die levensjaren vaak onderdeel worden van wie we denken te zijn. Meestal word je met de beste bedoelingen op een bepaalde manier opgevoed of onderwezen, en een hele grote kans dat er daardoor hier en daar wat beperkende overtuigingen zijn ontstaan.
Maar, als je nu als volwassene heel eerlijk bent, is dat stemmetje dat zegt dat “je het niet goed genoeg doet” wel van jou? Geloof jij dat écht? Misschien ben jij nog bezig jezelf te bewijzen aan die ene leerkracht of ouder die lang geleden jou de indruk gaf het niet goed te doen. En als dat zo is, misschien is het tijd om zelf te besluiten wat je wel en niet gelooft over jezelf?

7 andere handige tips om te gaan met het gevoel van falen:

1. In plaats van naar het resultaat te kijken, kijk naar jouw progressie en zie de groei die er wel degelijk is geweest.

2. Leg de lat wat lager. We zijn als mens heel goed in ambitieuze plannen maken maar zijn heel slecht in het berekenen van wat we daar aan tijd en inzet voor nodig hebben.

3. Datgene wat je als feedback leert van wat niet gelukt is in kleine stapjes uitvoeren om meer kans op succes te kunnen ervaren.

4. Weet dat het beeld waar jij je aan vergelijkt in onze social media tijdperk niet klopt. Je ziet meestal het “perfecte plaatje” dat naar buiten wordt gebracht, maar anderen worstelen ook net zoals jij dat doet.

5. Kijk naar wat wel goed gaat.

6. Als iets niet wil lukken, laat het even rusten en pak het weer op zodra je voelt dat je er weer ruimte voor hebt.

7. Wees mild naar jezelf toe. Op de korte termijn kan het jezelf streng toespreken misschien resultaat opleveren, op de lange termijn is zelf-compassie veel nuttiger en je word er ook nog eens een leuker mens door.

In de praktijk

Ik was van plan er deze keer een kort stukje van te maken. Kort en bondig. Maar ja, als ik eenmaal ga typen dan komt het vanzelf en dat is ook oké. Ik moet er eigenlijk om lachen terwijl ik dit nu aan het opschrijven ben. Ik heb gefaald in mijn doelstelling… ach ja, so be it. Een beetje om jezelf lachen helpt ook merk ik. En als jij ook vaak met een gevoel van falen worstelt, neem dan een van de genoemde suggesties die bij je resoneert en ga daar eens mee oefenen. Hopelijk helpt dat je om zo ook wat meer ruimte voor al het andere wat moois is in het leven meer plek te geven. Veel succes!

Nieuwsgierig geworden

Ben jij nieuwsgierig geworden? Als jij wilt onderzoeken of NLP wat voor jou kan zijn, boek anders hieronder een videobelafspraak om eens kennis te maken en om jouw vragen te kunnen stellen.