fbpx

In het vorige Blok hadden we er al heel kort even aan mogen snuffelen, maar hadden wij cursisten nog niet echt de rol van Waarnemer mogen vervullen. Daar ging nu verandering in komen.

De Waarnemer is naast de Ontdekker en de Gids de derde rol in een proces. De rol van Waarnemer lijkt eenvoudig, beetje van een afstandje toekijken als je twee medecursisten samen hard aan het werk zijn. Maar nee nee, zo simpel is het niet. De Waarnemer moet precies dat doen wat de naam al doet vermoeden: waarnemen. Waarnemen hoe de Gids de Ontdekker begeleidt. Waarnemen of er geen rare dingen gebeuren. Eventueel houdt hij ook de tijd bij. Daarnaast staat de Waarnemer standby voor het geval de Gids advies nodig heeft bij de begeleiding van de Ontdekker. Dus je aandacht mag niet verslappen en je moet goed in de gaten hebben waar de Gids en Ontdekker mee bezig zijn.

Daarnaast geeft de Waarnemer na afloop feedback aan de Gids, Volgens de methode van de

Feedbackburger of TipTopTip methode. Dit houdt in dat je eerst positieve feedback geeft (“Wat ik jou zie/hoor doen is ….”), daarna constructieve feedback/advies (“Wat beter kan is ….”) en ter afsluiting nogmaals positieve feedback (een specifieke waarneming). Goed opletten dus, Waarnemer, want het moet echt iets toevoegen voor de Gids. Alleen maar “Goed gedaan, joh!”, daar kom je niet mee weg.

Ik merkte al gauw dat die rol van Waarnemer mij wel aansprak. Ik ben altijd al een groot pleitbezorger voor het geven van meer complimentjes in het dagelijks leven. Dat ik in die rol ook even niet met mijn eigen onderbewuste aan de gang hoef vond ik deze dag ook wel relaxed.

Na wat oefeningen in de diverse rollen was het tijd voor het volgende, misschien wel het meest intrigerende onderwerp in de opleiding tot nu toe. In het kader van de vooronderstelling “Lichaam en geest zijn een eenheid” gingen we het hebben over oogbewegingen.

Lees deel 4

Deel 2 gemist? Lees deze hier verder!